
Amikor egy jó évvel ezelőtt, megkértem a nyolcadikosokat, hogy soroljanak fel 5 kellemetlen és 5 kellemes iskolai élményt, azzal a szándékkal tettem, hogy megtudjam, játszanak-e valamilyen szerepet iskolai ünnepélyek a diákok életében.




A mai ünnepség viszont más volt mint a többi. Kezdődött azzal, hogy az igazgató néni mondott valamit arról, hogy az iskolai ünnepségnek arról kell szólnia, amiről szólnia kell, s nem felnőttek gőgjéről (orgoliu). Ezzel arra utalt, hogy magyar szülők egy csoportja egy molinón kétnyelvű feliratokat követelt.

Egy másik szembetűnő eseménynek számított, hogy a román diákok közül sokan kokárdát viseltek, vagy nemzeti színű szalagot a nyakukban. Csak remélni lehet, hogy ez nem a megindító Sabrina - üggyel áll kapcsolatban.
Persze kétnyelvűség azért volt most is. Aligazgatói beszéd, a magyar osztályfőnökök magyarul szólították ki a díjazottakat. A biológia tanár néni még komolyabban vette a kétnyelvűséget, mert románul is elmondta, hogy milyen ügyes a VI. E. Az igazgató néni meg is diécsérte őt ezért, mármint azért, hogy románul is elmondta. A kémia tanár néni is szeretett volna dicséretet kapni. Ezt onnan lehet tudni, hogy ő kellemes vakációt kívánt románul. De nem kapott dicséretet. Ezen a többi magyar tanár nagyon elszörnyülködött, és felhagyott a nyelveken szólással, kizárólag anyanyelven beszélt.




De ami tényleg nagyon újszerű volt, és még nem volt, az a dulakodás. Merthogy ilyen is történt, bár ez sokak számára észrevétlen maradt. Néhány román szülő ugyanis nagyon szépen kérte a kétnyelvűséget követelő szülőktől, hogy távozzanak. Miután jogos követelésük nem teljesült az egyik román szülő kénytelen volt összetépni a molinót.
Másik részről viszont szintén jogosan merülhet fel a kérdés: ha a kéttannyelvű iskolákban, a kétnyelvűség miatt vannak konfliktusok, mi értelme az ilyen jellegű intézményeknek?
Képek: Ferencz Éva, Kerekes Szilárd