vasárnap

A Víz győzelme



A Maria Borşan tanítónő által vezetett projektről már írtunk, s valószínű még fogunk, mert iskolánk sok pedagógusát és diákját érinti, jóval többet, mint ahányan hivatalosan részt vesznek benne. Osztályok közötti verseny zajlik például, hogy ki tudd több papírt gyűjteni. Itt a nyeremény egy ingyenes osztálykirándulás lesz. (Megbízható forrásból tudjuk, hogy az aligazgató néni a volt osztályának adományozta a papírhulladékát).

A vakáció utolsó munkanapján (milyen jól hangzik) a marosvásárhelyi Perla Hotel éttermében zajlott egy másik verseny, mely során a marosvásárhelyi és vöröstoronyi tanárok meg diákok bemutatták a már folyamatban lévő vagy megvalósított projektjeiket.


Alina Paraschiva tanítónő, zsűritag elmondta, hogy a versenyen nyolc projekt mérettette meg magát, bár ennél jóval több született, hiszen a projektben résztvevő minden pedagógusnak - egyedül vagy más kollégával társulva - kötelessége kidolgozni, illetve megvalósítani többek között egy ilyen tematikus projektet is. Minden vetítős bemutató 15 percig tarthatott, és a bemutatásban néhány diáknak is szerepet kellett vállalni. 


Volt projekt ami a az erdei életről szólt (Tot Hajnal és Bongo Jázminka), egy másik arról, hogy büszke vagyok, hogy román vagyok, de akadt egy, mely olyan globális dolgokat feszegetett mint a Föld maga. A bemutatók bővelkedtek látványelemekben, éneklés is volt. És a zsűritagok némelyike szenvedélyesen vitatkozott arról, hogy kiket díjazzanak. A többség a 2-3-ik helyre sorolta a magyar tagozatos pedagógusok munkáit, és többen elismerték a kisdiákok bátorságát, hogy ki mertek állni románul beszélni egy ekkora nagy közönség előtt.




Végül mindenféle kompromisszum után, a zsűri úgy döntött, hogy a vásárhelyiek közül az első díjat Olimpia Nedelea tanítónő projektje kapja, illetve a Víz. Ez utóbbit a magyar tagozatos Kozma Rozália, Mezei Xénia valamint Pop Ilona Eszter állította össze.

Pop Eszter tanítónő így számolt be a jókedvvel végzett munkájáról, annak sikeréről: 

Tematikus projektünk témája a Víz, az élet forrása. A projektmódszer kedvelt a tanulók körében, hiszen kutatásra serkenti a gyerekeket, fejleszti képzeletüket, kreativitásukat, építi a társas kapcsolatokat, mindazon személyek között, akik részt vesznek a projektben, gyerekek, tanítók, szülők.

 

 Projektünk olyan témákat érint és dolgoz fel, mint a Víz keresése, A víz körforgása, Honnan jön az eső?, Az ivóvíz, A vízszennyezés. Ezen témákból merítettük a román nyelv és kommunikáció, a környezetismeret és matematika, rajz és kézimunka, zene tanítási órákon feldolgozott tananyagot. Rengeteget dolgoztunk a projektünkön, megbeszéltük, kiegészítettük, leszűkítettük, átdolgoztuk, mindaddig amíg elnyerte végső formáját. 

 

Köszönettel tartozom kolléganőimnek is, Kozma Rozáliának és Mezei Xéniának hiszen ez közös munka volt, s persze osztályaink tanulóinak is, valamint Nemes Olivér Viktornak, Mihály Ernő Robertnek Mátyási Tamásnak, I. osztályos tanulóknak, akik részt vettek a tematikus projekt bemutatásán is.

 

 Gratulálunk a sikerhez!